Pages

Tuesday 19 March 2013

Perangai Kakak lately nih

Assalamualaikum...

Si Kakak nih sekarang tak boleh nak berenggang dengan ibu. Dulu-dulu kalau umur dia baru setahun macam tu, dia tak kan kesahkan nyer ibu dia, asik-asik mommy, asik-asik mommy. Kadang-kadang tuh bila dah jumpa mommy, semua benda dia akan panggil mommy dia buatkan untuk dia.

Kadang-kadang tuh terkeluar lah dari mulut aku nih -

'Saidatul, ini ibu lah yang bersalin kan kau'

tapi aku tak lah bersedih mana pun bila ayat tuh terkeluar dari mulut aku, setakat bergurau jer, yelah kengkadang ada rasa jeles pulak tengok keakraban dia dengan adik aku. Tapi aku tak kisah sebab bukan sesiapa pun, adik aku juga kan.

Tapi lately nih dia tak nak sesiapa melainkan ibu dia. Mandi - nak ibu mandikan, tido nak ibu tepukkan - tapi kadang-kadang dia mesti nak baring sebelah ibu. Dalam kereta nak duduk sama-sama dengan ibu. Bila nak makan tuh memang dia kureng sikit, sebab dia nih tak kuat makan.

Agaknya dia cemburu kot bila dia nampak ibu dia bergurau-gurau dengan adik. 

Kesahnyer semalam, aku melawat acik mak lang kat PPUM. Acik kena tahan wad sebab baby dia songsang dan kurang gerak. Tapi alhamdulillah semuanya baik-baik saja, mungkin esok dia akan keluar dari hospital.
Masa nak pergi melawat tuh, Pak Long yang ambil kitaorang dari rumah. Bila nak naik kereta, kakak tak habis-habis tanya: 

'ibu naik sekali tau, ibu... ibu naik sekali tau'

'yer ibu tau lah, memang ibu ikut sekali'

'ibu cepatlah naik kete pak long... ibu naik sekali tau... ibu cepat lahhhhh'

Kalau lah aku hilang sabar masa tuh, memang kena piannnng jer, huhuhu - yer aku agak garang sikit dengan anak-anak, tapi tak segarang singa betina yer.

Itu masa nak pergi, bila balik pulak, kami berpisah dua kereta. Masa kat lobi hospital dia dok ralit tengok ambulans, sampai tak perasan ibu dia dah ikut mak long, yang si kakak terikut pak long, sebab pak long nak bawa balik kereta acik. Tiba-tiba kat tangga pak long cakap dia cari ibu dia:

'ibu cepatlah, ibu ni lambat lah' - sebab dia dah tak nampak ibu dia masa nih

'ibu mana ada, ibu ikut mak long' - wan 

'IBUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU'

Hahhh! habis kau! Satu PPUM tuh dia jerit panggil aku. Itulah kan ragam anak-anak, ada masa dia ok ada masa dia tak ok.
Ada hikmah nya bila perangai dia lain sikit sekarang nih :)

Ibu love you forever ever :)

2 comments:

  1. yer lah ... manja semacam .. sama lah ngan atia ... tdo kene peluk dia jugak ... adam pun nak peluk ... saya duk tengah2 ... celah ketiak kiri atia ... kanan adam ...huh ... baru dua

    ReplyDelete
    Replies
    1. malam tadi masa nak ambil dia dari rumah wan dia pun, dia menjerit2 panggil ibu, lepas tuh bila dia nampak ibu baring, dia pun sibuk nak baring sebelah. - bak kata acik mak lang 'alah macam tak jumpa ibu dia sebulan'

      Delete

Terima Kasih sebab comments kat Blog Cik Itie :)